Een plagerij, een grap, een flirt… Op de werkvloer komt dit allemaal voor. Vaak is er hiermee niets aan de hand, maar soms is gedrag ongewenst en gaat het te ver. Er wordt dan gesproken van grensoverschrijdend gedrag. Wat moet en mag een werkgever doen om dit aan te pakken?
Een werkgever moet zorgen voor een veilige en gezonde werkomgeving. Onder deze zorgplicht valt ook het tegengaan van eventueel grensoverschrijdend gedrag. Duidelijke gevallen van grensoverschrijdend gedrag zijn stalken, dreigen, intimideren, manipuleren, seksueel getinte opmerkingen maken en machtsmisbruik. Er zijn ook gevallen waarin het gedrag minder opvallend of duidelijk is of waarin mensen zich er niet van bewust zijn dat zij een grens overschrijden of niet die intentie hebben, maar dit toch doen.
Wanneer een werknemer zich op de werkvloer niet veilig voelt, of dit nu geestelijk is of lichamelijk, is van belang dat hij dit kan aankaarten. Signalen van werknemers zijn erg waardevol om mogelijk grensoverschrijdend gedrag op te sporen. Als werknemers de mogelijkheid hebben signalen veilig en vertrouwelijk te geven, is de kans groter dat meldingen worden gedaan. Een vertrouwenspersoon binnen en/of buiten de organisatie biedt die mogelijkheid.
Wanneer er meerdere en/of ernstige signalen binnenkomen over een medewerker, kan de werkgever overwegen een (nader) onderzoek in te stellen naar het gemelde gedrag. Over het algemeen is het raadzaam om ook met de betreffende medewerker in gesprek te gaan over de constateringen en te proberen (indien mogelijk) tot een aanvaardbare oplossing te komen. In het uiterste geval kan de werkgever disciplinaire maatregelen opleggen en zelfs overgaan tot ontslag van de grensoverschrijdende medewerker(s).
Heeft u vragen over (mogelijk) grensoverschrijdend gedrag en wat u hiermee kunt doen? Stel uw vragen aan Bijl Advocatuur.